England so far.....

Så, jag bor faktiskt i London igen, känns ju lite konstigt måste erkännas. Så, jag har faktiskt ett fast jobb att gå till varje dag, känns också lite märkligt måste erkännas. Så, jag åker från Sverige som har ganska bra väder till England som troligen har Europas sämsta väder nånsin, det känns VÄLDIGT konstigt. Men jag trivs, och jag kommer trivas, DET känns inte konstigt.

Några saker som jag funderat på under mina första dagar tillbaka här i london. Dels några saker som absolut inte ändrats och sen några andra saker som man inte riktigt kan komma från när man är här.

  • London är fortfarande en ganska dyr stad att bo i, och en mycket mycket byråkratisk stad att göra saker i, som att skaffa ett bankkonto. Nu hade jag tur eftertsom jag redan hade ett sedan jag bodde här för 7 år sedan, så för mig tog det bara 1 timma att återuppliva det och dessutom få en herrans massa skräp med på köpet. Fick ta mig fan en hel jäkla bok att signera men nu står jag där med ett  HSBC mastercard med credit/debit+ (vad nu det egentligen betyder). deposition på lägenheter, deposition på mobilabbonemang och deposition på allt annat gör att man snabbt blir ganska pank när man är här, tills man flyttar igen är klart, då bli man rik för då får man ju förhoppningsvis tillbaka allt igen.
  • I London så ligger smockan i luften mest hela tiden. Folk knuffas och svär och tutar och går på. Hytter emd nävarna och ropar Fuck! efter varandra på det allra elakaste av sätt. Tur att man är 1.90 lång och går till jobbet i kostym så man ser ut som man har lite klass iaf. För att inte tala om på puben, shit vad folk surnar till snabbt där om man råkar hålla på fel lag. Ajajaj men jag ska nog överleva ska ni se.
  • Vi lever i ett samhälle där drygt 1 miljon människor ser ut som ca 1000 personer. Vi blir alltid stoppade fulla med bilagor och tidningar och websidor som berättar för oss hur vi ska se ut och hur vi ska äta och vad vi ska göra. Förstår ni vad jag menar? Ta världens "snyggaste och populäraste" och ta sen en vanlig dag på stan, alla försöker se ut som dem ju? inte i london, inte i Camden och inte i förorterna. Här ser 1000 personer ut som 1 miljon olika personer. Och det är inte alltid positivt. På jobbet ser alla likadana ut dock, finbrallor och skjorta, gärna rutig och gärna en ful slips. Jag har bara snygga slipsar så jag kommer nog inte passa in.
  • Det jobbar otroligt många människor i varje enskild liten och stor affär, detta gör att alla inte alltid har jättemycket att göra. Detta i sin tur gör att de som står i kassan har den kända "I don´t give a fuck!"-uppsynen när man handlar av dem. för er som inte känner till den inkluderar den att man aldrig ser kunden i ögonen, suckar när man kommer fram och att man rullar med ögonen när kunden frågar något eller betalar eller bara är där helt enkelt. Otroligt underhållande om man inte blir förbannad lätt eller om man inte förväntar sig service när man är i en affär.
Det finns såklart mycket mer saker men nu är dt dags att sluta för dagen och gå till sängs tror jag, för jag är sjuk. Första dagen på jobbet och jag är sjuk, förkyld, näsan rinner och ögonen kliar. skitliv. Typiskt!

I pity the fool som bråkar med mig när jag hejar på mitt älskade Leyton Orient på Lördag.



Kommentarer
Postat av: Petter

Hehe, känner igen så mycket i det du skriver! Bäst är ju arbetarna på Sainsburys, som är ungefär 1000 stycken i en affär. Ögonkontakten är obefintlig, "hej" existerar inte som hälsningsfras och att be om hjälp är det meningslösaste du kan göra. Ack! :) Men London är ju grymmast i vilket fall!

2006-08-15 @ 09:16:28
Postat av: niklas

känns som att världens sämsta väder nu har träffat skitsverige också. men eh, som arbetslös bryr man sig inte så mycket om väder har jag märkt. skönt att höra att allt är bra trots att smockan hänger i luften hela tiden..hehe. ha det gött vännen!

Postat av: Anna

Tvivlar inte ett ögonblick på att du kommer trivas somfisken i vattnet... haha två floskler i en och samma mening.... damn i'm good! Ärs.... ta hand om dig ordentligt och akta dig för terroristerna... o krya på dig såklart! Många kramar!

2006-08-15 @ 10:59:14
URL: http://minholk.blogg.se
Postat av: myran Maria =)

Yo mannen! Gu va härligt, London alltså! Va roligt! Låter som livet leker för dig. Tack för att du försökte hjälpa Åsa med lya i Gbg, när jag kom hem från Malta hade Åsa dock redan fixat bostad. Hälsa Basse å simma lugnt! /kramar Maria =)

2006-08-15 @ 12:02:40
Postat av: Maja

Gött att du redan har kommit in i "the london spirit", tro dock inte att du kan komma undan alla gliringar genom att se proper och oskuldsfull ut, själv trodde jag det men tji fick jag när jag i princip fick hoppa av bussen i farten när min a-lagare till medpassagare inte uppskattade min fina handväska lika mkt som jag...."get rid of that fockin' ugly 'andbag" Well....you better do as you're told! Vi ses snart i Sthlm! Kramar från Maja

2006-08-15 @ 13:46:50
Postat av: Maria

Hej. Synd med förkylningen.
Lova håller med dig på lördag och tar nog snart fram sin mössa och halsduk här hemma i Sverige.
Kramar från oss alla o krya på dig

2006-08-15 @ 20:49:12
Postat av: mats guldbrand

Grattis till nya jobbet och allt sånt där! Ännu ballare är all fotboll du/ni kan avnjuta nu.. Men mera allvarliga saker nu. Om du/ni är i en skivaffär/bokaffär/ellervadsomhelstdärdetfinnsdvd vill du kolla efter "the young ones"? Kommer ni ihåg den serien, tidigt 80-tal med fyra personer som delar på en squat och lever rövare typ. "Hemma värst" tror jag den hette när den gick på tv i Sverige, nångång under 90-talet. Med andra ord, ta lite av din feta lön och köp den och ta med till Sverige nästa gång eller om jag kommer till london eller om du skickar den. Såja. Ha det bra!

2006-08-17 @ 16:02:13
Postat av: Rickard

jag är typ ensam i hela världen som inte vet vilken serie du pratar om men alla andra som är här vet det så jag får kolla med dem var jag kan hitta det. Ska nog inte vara nåt problem verkar det som.

2006-08-17 @ 21:49:08
URL: http://ipitythefool.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback