- Det här va kuken, nu ska jag bli knackfull på midsommar

Glenn Hysén sa den klassiska meningen när vi åkt ur Italien-Vm 1990 och jag tror att vi var många som yttrade ungefär samma slags mening efter gårdagens mindre fina insats mot Trinidad-tobagogianerna. Jag sade det själv, jag var både bitter och desillusionerad efter matchen. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att Sverige inte skulle lyckas trumma in minst 3-4 bollar så 0-0 blev lite som ett hån mot min tro på svensk fotboll.

Men Shaka Hislop var fantastiskt bra i Trinidads mål, det var han verkligen.

Domedagsstämningen har lagt sig kall över Sveriges medier idag. Fiasko, pinsamt, landsförrädare och svikare är rubriker som det svenska landslaget får kastade i ansiktet när de slår upp tidningarna på morgonen. Jag tycker ärligt att det är media som är pinsamma, Sverige skapar chanser men lyckas inte få in bollen. Välkommen till fotboll, välkommen till VM, det går inte alltid som man tror, det är inte alltid så lätt. Jag tror på en positiv bild, på att höja istället för att sänka och på att nu lyfta det svenska laget som självklart inte är nöjda med en poäng. Spelar ingen roll hur mycket vi klagar på att vi inte gjorde mål, det är trots allt 0-0 och nu bör fokus ligga på att slå Paraguay, vi är vidare då nämligen. Om inte Trinidad slår England såklart, hade vart rätt läckert å andra sidan.

Mittbacken Brent Sancho är en annan ganska osannolik hjälte i Trinidad, han e egentligen inte ens ordinarie.

Bäst i Sverige var Rami Shaaban och Teddy Lucic, inte ett fel på hela matchen av dem. Eller ja, de gjorde ju inga mål men hade inga chanser heller så..... Resten kan bättre. Sämst var Olof Mellberg. När ett lag går dåligt får lagkaptenen ta på sig det och hans eviga långbollar som basketspelaren i backlinjen nickade bort gjorde ingen glad. Henke var en ganska kass mittfältare men det kan ju knappast vart hans förslag så det kan man väl inte klandra han för antar jag. Ok, Svensson var inte heller bra men det berodde inte bara på han.

Dwight Yorke! Gammal unitedhjälte! Bäst på plan.

Två dagar av VM som gått nu, Tyskland och Argentina har imponerat mest. Trinidad och Polen har vart sämst. För hur mycket man än räknar och gnäller så kan ingen jävel säg att Trinidad var bättre än Sverige i matchen. Så mycket kvalificerade målchanser och........ ja, otur som sagt. Spelet överlag har inte vart lika fantastiskt som jag förväntat mig men det kommer nog. Är ju bara gruppspel än, och idag är en riktitg stormatch, Holland-Serbien/montenegro. det blir kalas.

Man kan ju avsluta det här med att påminna om att när vi tog brons senast så startade Sverige med en mindre min insats mot ganska svaga kamerun och lyckades precis klara 2-2. Så starten känner vi igen, dålig första match sen slår vi nästa lag och spelar lika tredje matchen. Historien upprepar sig, hoppas det räcker lika långt bara. Fast hur vi ska rå på tyskarna vete fan.

I pity the fool som tror vm är över nu





Kommentarer
Postat av: Jeppe

Tyskarna blir inga problem. Dom var inte så jävla bra mot Costa Rica ändå... Fick väl ett par skapliga träffar iofs...

Jag är också lugnare idag Rickard. Faktum är ju att seger eller oavgjort inte spelade nån roll mot ToT då seger mot Paraguay alltid varit det som gällt. Och seger där så har vi 4 poäng och det kan inte Paraguay ta igen, även om ToT kan det... Men dom lär torska mot England med fler mål än vad vi gör. Förresten torskar vi inte mot England, för England imponerade inte heller... Sverige borde vinna hela skiten.

Just nu är jag mest förbannad över Hollands seger. Serbernas spel var stundtals en njutning. Men så fanns det ju en lirare i Holland som i mina ögon från och med idag är en aspirant på titeln VM-kung! Arjen Robben alltså, jävlar vilken match han gjorde... Synd att han ska vara en sån jävla filmare bara. Och att han är från Holland.

Dags att börja packa! Imorrn måste jag köpa tältpinnar, hade bara sju stycken.

2006-06-11 @ 20:57:26
Postat av: Linus

Fantasrikt bra rickard, jag håller med dig fullständigt, nästan vill gärna du förklarar följande "Ok, Svensson var inte heller bra men det berodde inte bara på han." Nästan så att du inte är helt objektiv där, vet ju att du gillar honom lite väl mkt, inte för att jag förespråkar TJOOCH TJIM MED KIM, för han var väll ok när han kom inte men det går aldrig att dra likheter mellan starta en match och hoppa in sent när alla TOK rusar framåt på varenda löpboll.

Jag har alltid hävdat och tippat vinst mot Paraguay (inte lika kul som U ARE GAY)och minst oavgjort mot England, trodde iochförsig på vinst mot T&T i det tipset men detta är lungt vi klarar det, observera VI klarar det, men åandra sidan vill ju alla kvällstidningar göra allt för att skapa en skön stämning i truppen så vad vet jag.

2006-06-12 @ 13:41:14
Postat av: Rickard

jag gillar svensson lite väl mycket ja, beror lite på mitt älskade elfsborg tror jag. Kim e bra, Anders e bra. Linderoth hade inte behövts i matchen, borde spelat båda två alltså, vilat linderoth och inte riskerat att han tagit ett gult och sen vart avstängd mot england där han verkligen behövs. För jag kräver att han tar minst et gult för att kicka ner santa cruz mot paraguay

Postat av: Sofie

Får väl påpeka att som svensk i Australien var det kanske värre att förlora. Har inte smält det än. Hur bra man än spelar (för det gjorde dem) så måste man klara att göra mål med de spelare Sverige har. Jag kan väl tillägga att jag inte var blygsam med att berätta för alla hur bra det svenska laget är iår, får väl skylla mig själv. Har en kompis från Trinidad här, hennes mamma ringde efter matchen och berättade för oss att det var festivalstämning hemma i Trinidad. SÅ jag försöker glädja mig med det och följa min kompis motto inför matchen: "Small country. Big passion" För det visade sig stämma. För övrigt så hoppas jag på fler fotbollsanalyser på denna sida, kommer förmodligen inte ha tillgång till matcherna på Nya Zealand. ha så skoj i Tysklan ni som ska åka! Hoppas verkligen på vinst mot Paraguay och kanske ännu mer mot England!!

2006-06-12 @ 16:12:37
Postat av: Sofie

Vilket fall som helst är Källström fortfarande tjockare än Skogh och han har mycket jobb att göra för att övertyga mig (attans djurgårdare).

2006-06-12 @ 16:13:34
Postat av: Sofie

Go Australia!! Skönt att se att iaf ett lag i gula tröjor vinner ;)

2006-06-12 @ 16:57:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback