Bokutmaning (nu på en sida nära dig)

Det kan väl vara på sin plats att även jag ägnar mig åt det som så många andra gör; bloggutmaningar. Jag har kategoriskt försökt att låta bli men här kommer det. Detta är en grej som jag ändå tycker är ok och som inte bara är en lista på vart jag piercat mig eller så. Detta är en utmaning som cirkulerar på många bloggar och jag tar facklan vidare. Vi tackar för det och äntligen blir det kulturinslag på Ipitythefool, inte illa va? 

1. En bok som förändrat mitt liv.
Finns det böcker som förändrar ens liv? Jag som vare sig är särskilt religiös eller troende på mycket annat har svårt att se specifik bok som gett mig mycket på det planet. Kanske är det bara mina fördomar som tror att man måste förändras helt och hållet på det sättet. Jag har iaf inte det. Kanske konstigt men detta är ganska svårt för mig. En bok som kanske inte förändrat mig som person men som fått mig att tänka annorlunda är boken
Lycka av Dalai Lama. Hade aldrig riktigt tänkt i de banorna innan och visheten slog mig som en hammare i huvudet.

2. En bok jag läser mer än en gång.
Detta är väl ändå ganska enkelt för mig. Lord of the rings av JRR Tolkien är boken för mig. Har läst den från och till i kanske tio år nu. Först den svenska, sen den engelska, sen den svenska igen, sen se filmen, sen läsa igen. Ja, ni fattar kanske. Galet bra bok och spänningen kvarstår sannerligen även andra, tredje och fjärde gången man läser den. Jag börjar redan nu inse att denna bok antagligen kan stå som svar på alla frågor egentligen men jag ska verkligen försöka att variera mig.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö.
Ah, äntligen nåt som jag inte skulle välja Sagan om ringen på, eller skulle jag det? Beror på hur länge jag skulle vara öde antar jag. Jag tar annars med mig Dostojevskij (Brott och straff, Bröderna Karamazov och Idioten) som jag köpte i bokrean 2004. Jag hinner/orkar inte läsa dem annars, säkert synd eftersom de är bra böcker säkert. Ska visst ta väldigt lång tid att läsa eftersom det är så många olika karaktärer att hålla reda på. Och som jag förstår det är man ganska ensam när man är öde och då passar det ju med sällskap.

4. En bok som fick mig att skratta.
Den senaste boken jag läste, Kalla det va fan du vill av Marjaneh Bakhtiari. En fantastisk skildring av invandrare, språk, motsättningar och likheter i Sverige och de skillnader och likheter som finns. Jag satt på tunnelbanan och grät av skratt och tvingades lägga från mig den stundtals för att jag inte klarade av att läsa mer. Strålande debutbok, alla borde läsa den.

5. En bok som fick mig att gråta.
Låter säkert otroligt manligt, stereotypiskt och trist men jag gråter inte så lätt, iaf inte av böcker. Jag brukar däremot gråta när jag läser de dikter jag skrivit om när min morfar dog, kanske blir det en bok om det någon gång och då kanske den kan bli en länk på min blogg.

6. En bok jag önskar hade skrivits.
En bok som hade förklarat det som den här boken försöker förklara på ett bättre så. John Fiske mina damer och herrar, inte min favorit under studentåren.

7. En bok som inte borde ha skrivits.
Är det för makabert och galet att säga bibeln, eller alla andra religiösa skrifter som gör att folk strider och bråkar om vem som kan tyda den bäst. Det är nog inte för galet, det är nog helt ok att mena att bibeln är en bok som aldrig skrivits. Eller psalmboken, den tar jag, eller inte tar kanske är rätt utryckt. Den är komplett meningslös och full av saker som jag fullständigt struntar i. 

8. En bok jag just nu läser.
Expedition L av Erlend Loe. Har senaste året läst både Fakta om Finland och Naiv super av denna inspirerande norrman. Ett bra berättarspråk och intressanta galenheter varvas med filosofiska tankar om livet. Den är bra, inte lika bra som Naiv super än men nästan. Jag tror den kommer att ta sig förbi på slutet faktiskt, det känns som en sådan bok.

9. En bok jag tänkt läsa.
Jag har blivit ombedd att läsa Jonathan Strange & Mr Norrel av Susanna Clark, så det ska jag göra. Både Emil och Basse säger att den är bra så det måste den vara. Jag ska också ta mig igenom Paul Gascoignes självbiografi och kanske också Gordon Strachans.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare.
Oh well! Detta är kanske inte det lättaste, surfar personligen in på kanske 20 bloggar dagligen men det gäller att välja väl här så att de som svarar faktiskt fortsätter och jag förutsätter också att de utmanar vidare till en del jag inte tar med här. Jag utmanar Sofie aka foffilie, Kattis aka tankarfranbalkongen, Niklas aka skitliv, Cajsa aka lifeisabitch och Erika aka dimmigadagar (som inte bloggar längre verkar det som, börja med det!)

Jag lägger också till en ny kategori, som jag tycker saknas.

11. Utmaning till 5 ickebloggare som borde börja.

Detta är ju en viktig fråga, det finns personer som har saker att säga som är viktiga att höra och därmed borde de börja, jag startar rullandet av bollen med Mats G (som redan gjort bejublad debut på skitliv med en härlig berättelse om sjukdomar). En annan som borde skriva är Linus G (en hockeyblogg kan man aldrig få nog av och den galna färjestadbloggen kan säkert få ett härligt insideinlägg av pappa Gunde, det ser man fram emot). Vidare så borde Peter Söderlund starta upp den Göteborgsblogg jag så abrupt avslutade och min syster Maria borde skriva en barnblogg eller två, kanske tre. Slutgiltligen så saknar jag en blogg om Buddha vs Data så om Gusten skulle ge mig det vore det kalas, skulle också bli den mest avskalade av alla bloggar någonsin. Typ bara text, svart på vitt.

Så, kom igen nu, våga anta utmaningen, skriv era egna listor, starta era sidor, var inte utanför, kom in i gemenskapen.


Kommentarer
Postat av: mats g

Nä du, det här med blog(g) det förstår jag minsann inte vad det ska vara bra för. Det räcker väl att ni andra skriver och jag kommenterar..? Men, det jag vill komma till är: Var är "Tredje stenen från solen" ?! Den är ju skitbra! Och det tycker du med. Ha'men!

2006-09-24 @ 19:04:47
Postat av: mats g

By the way, jag hade för avsikt att liverapportera Frölunda - Färjestad (åtminstone sista perioden), men jag blev så fruktansvärt upprörd/arg/besviken/ledsen/glad i vanlig ordning när de två lagen möts så det gick liksom inte.. Jag ska skärpa mig.

2006-09-24 @ 19:07:08
Postat av: niklas

jafan, mats var fan skogstokig här i soffan under matchen. blev nästan lite rätt. jag hade lätt tagit din utmaning, dock har jag ingen blogg så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. kanske ska starta en. dock tänkte jag säga till dig att läsa nåt med arto paasilinna. sjukt roligt, i stil med loe.

2006-09-25 @ 16:07:20
Postat av: Cajsa

Har precis vart in på nätet och beställt "kalla det va fan du vill"!! Tycker om böcker som får en att skratta. Ha de!

Postat av: Rickard

tror kanske du kan använda en liten millimeter av skitliv till att kalla blogg niklas

2006-09-25 @ 22:08:20
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: mats g

Kollade upp "Jonathan Strange.." eftersom jag är övertygad om att både Basse och Emil har god boksmak. Men.. bokfan är på nästan 800 sidor. Långa böcker är så otroligt meningslöst. Det är bara författare som är pretto som skriver långt. Bara för att nån har lyckats, typ Dostojevskij, så betyder det inte att långa böcker per automatik blir bra. Upprörd är bara förnamnet.

2006-09-26 @ 11:13:31
Postat av: Linus

Hmpf, jag är ju lite anti bloggar, ungefär som jag än idag hävdar att snowboard är en fluga därför är det ingen idé att prova på. Men en riktig bra Hockyblogg det saknas faktiskt. Funderar på att starta en nu bara därför, vore ju kul att ha ngt att göra om dagarna.

2006-09-26 @ 13:41:55
Postat av: Foffi

Nar far jag veta om min utmaning blev godkand eller inte?

2006-09-26 @ 14:40:12
URL: http://foffilie.blogg.se
Postat av: Maria

Köpte boken " Kalla det va fan ni vill" Mina arbetskamrater tycker nog jag är lite galen somm sitter o skrattar o gråter om vartannat, men fler vill läsa boken.

2006-09-26 @ 21:27:53
Postat av: Maria

Föresten funderar på att anta din utmaning.....

2006-09-26 @ 21:28:53
Postat av: Johan

Vi blev mer eller mindre tvingade att läsa "Vem snodde osten?" av Spencer Johnson, på jobbet alltså. Bokcirkel by management fear kallar jag det. Hursomhelst, en rätt intressant bok som ger lite perspektiv på hur vi människor hanterar förändringar. Rekommenderas!

2006-09-27 @ 10:17:20
Postat av: Rickard

Det minst kontroversiella inlägget man skriver blir det överlägset mest kommenterade, hur ska man ta det, jag tar det som positivt. Ochs er att det är nåt man ska fortsätta med kanske. Klart vi behöver en hockeyblogg från linus (men se till att kolla länken på sidan)

Kul också att få boktips på sidan, ska se till att läsa ikapp mig nu när man tillbringar ganska mycket tips på tunnelbana (På vilken jag inte ska ta Harris-boken, för den är som mats påpekar, verkligen 800 sidor tung)

2006-09-27 @ 11:22:05
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Cajsa

Jippie-ho, alldeles precis damp "kalla det vad fan du vill" ner genom brevinkastet!! Eftersom det är regn, regn, regn ute är det väl berättigat att lägga sig på sängen och läsa. Så det ska jag göra nu. Har höga förväntningar bara så du vet! :)

2006-09-27 @ 12:43:58
URL: http://lifeisabitch.blogg.se
Postat av: Linus

hamen utmaningen antagen och klar,

2006-09-27 @ 15:28:07
URL: http://gunde.blogg.se
Postat av: Rickard

bra bra, dance my little puppets, dance....

skämt osido så ser jag fram emot gunde-bloggen massor, den e redan länad härifrån så det bord ebli välbesökt direkt, haha

2006-09-27 @ 15:40:28
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Johan

Linus, upp med hockeybloggen ögonabums! Linköping ser starka ut i år.... på papperet, vi kommer till slutspelet, fram till dess blir det snack o kommentarer!

2006-09-28 @ 07:19:09
Postat av: Noahelena

I like the site. Shame about the problems with the guestbook.

2009-07-02 @ 13:54:51
URL: http://noahelena.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback