Gutshot

Så heter den, klubben där jag spelade min första "riktiga" pokerturnering live. De vi själva arrangerade i Örebro räknas inte riktigt, även om de innehöll bra mycket bättre spel än på andra ställen man sett, och sämre. Det är lite tjusningen med det här, just att det så lätt kan gå åt helvete. Man är en hjälte och underbar spelare om man synar en all-in med par i tvår när det ligger ess-kung på bordet. När man vinner alltså, förlorar man är man en sopa som inte kan spelet och man har bluffat sig ur turnerningen mer eller mindre. Små marginaler mellan dårskap och genialitet, det är det jag gillar.

Dagens spel var intressant, livespel med riktiga bord och bra spelare, och dåliga spelare, många dåliga. Jag var en av dem i början när jag synade en kille med tvåpar när han hade triss, där rök en trdjedel av chipsen.Fick sen inga kort alls under en timma och då jag vann en enda pott tror jag, satsade med KJ och alla la sig, tur. Skithand.  Sen kom korten, QQ och höjning och syn av två st. 5,7,10 på floppen och Rickard all-in, ingen synade, belv ganska bra betalt men kunde vart mer såklart. Det duger. Fick sen AK suited i hjärter, lite av favvohand faktiskt och sen stege på floppen, betade och betade och betade bara för att tillslut dela potten med en kille som hette Gary.

Gary är pokerproffs, känd i england för sin rås stil och sin förmåga tt dominera bord direkt från starten, en inte helt oblyg kille. Det var han som berättade det för oss alla. Alla visste vem han var utan jag typ, och han satt efter mig på mitt bord, med en monsterstack. Förutsättningarna kunde ju vara bättre är klart. Gary var ändå trevlig, mest för att han vann hela tiden skulle jag tro. En annan kille på bordet hetter Gordon och var jättetjock och saknade två tänder, barslagsmål antar jag. Engelsmän håller på med sånt, han snackade konstant ändå tills jag körde ut honom ur turneringen med 77 på hand mot hans 44 som han gick all-in med när jag täckte honom (hade mer marker). Sen blev det paus. vi var ca 130 som startade turneringen och vi var kanske 35-40 kvar när det blev paus. Jag gillar inte pauser, de är ofta för långa och man vågar liksom inte lämna bordet ur sikte iaf. Jag låg kanske på 15:e plats med mer än medelstack. Gary leder stort och på ett annat bord sitter en galen kines och gapar och skriker i varje hand, han ligger två, fan vet hur och varför.

Efter pausen blir jag direkt grundlurad av killen till höger om mig, inte helt oväntat är också han stor som ett hus. Han betar knappt och lurar mig att satsa och då slår han om och jag tror han bluffar, så jag synar med högsta par bara för att se att han har haft stege hela tiden, ridå och lite marker i stapeln igen. AA på hand nästa gång och All.in, de andra tror att jag är förbannad för att jag gjorde bort mig innan och två synar så helt plötsligt har jag mer än jag hade innan jag var dum i huvet. Sen blir det torka på korten igen, bara sitter och hänger med, synar npån enstaka pott,. vinner ingenting, förlorar knappt nåt heller men det går segt. Många nadra fölrlorar dock och vi är nu nere på tre bord med 6-7 på varje, 19 spelare kvar totalt. Plats 15 får instasen tillbaka och på plats 12 får man lite till och sen börjar priserna på rikitg, typ så såg det ut. Nu vill man inte åka ut alltså, precis innan man får lite betalt.

Då händer detta, jag är dealer, stol 1 alltså, stol 2: aggresiv kille med lite marker, stol 3 tjock kille som synar mycket, stol 4 Gary, stol 5 ny kille jag inte sett spela lagom marker, stol 6: blyg kille med galen proffessorsfrisyr (han har spelat konstigt hela tiden), stol 7 ganska stor asiatisk kille med moppemusch som hela tiden pratar med mig och jag fattar inte vad han säger.

Så, 2: lilla ,3: stora ,4: Gary synar, 5: kastar korten, 6: proffessorn tänker länge och går All-in kanske hälften av mina marker, 7: asiaten pratar lite, tänker, börjar syna, ångrar sig och kastar. Min tur, stol 7: smyger upp Kung..........Kung,SYN!, nej ALL-IN av mig med! jag lyser upp lite tror jag. (skitpokerfejs) Stol 1 svär och blir förbannad att vi är två som är allin när han vill spela sina kort, tillslut kastar han in korten, 3, stora blind som alltid synar gör inte det den här gången. Gary däremot synar gärna och täcker därmed både mig och professorn. Han berättar att han kommer vinna, det gör han å andra sidan varje gång, säger det alltså.

Läget är alltså: Jag har Kung-Kung, Professorn har Ess-nio i klöver, Gary har 6-6?!? han e totalt dominerad av mig just nu. Floppen kommer 8----6 (skit)-----Kung(yes!).  Jag har triss och det har Gary med. Professorn behöver Ess-Ess på turn och river för att vinna och gary behöver en sexa. Allt annat vinner jag på. typ 90% favorit eller mer. Turn kommer typ 10. Professorn kan inte vinna. Han ser lite förvirrad ut och suckar. Nu är jag kanske 98% favorit då det bara finns ett enda kort som Gary vinner på. River kommer...........hjärter 6. Jag får kåk, Gary får fyrtal. Osannoligt men sant. Jag är ute och sladdar ut i Londonnatten en erfarenhet rikare, spela aldrig kort med Gary! Haha.

Åkte alltså ut på bubblan som man säger, precis innan pengarna men det gjorde inte så mycket ändå. Klart jag alltid vill vinna men nu var det där Gary faktiskt bättre, tyvärr. jag tar han en annan gång.

I pity fyrtal.

Kommentarer
Postat av: niklas

hahaha, fan vilken skön läsning. inte att du blev utslagen innan pengarna skulle hovas in såklart, men ändå. man får ju självklart ändå gratulera mistern till framgången!

2006-09-11 @ 10:36:45
Postat av: Cajsa

borde egentligen inte kommentera detta inlägg eftersom jag är i stort sett ovetandes om poker, men det lät ju som att det gick ganska bra tycker jag. så grattis får man väl säga! håller på och bli nipprig över byråkrati-sverige, slussas hit och dit i min jakt på att få ut arbetslöshetsersättning. fyttirackarns.

Postat av: Emil

Hehe, hyfsat surt. Men helt rätt spelat. Du får ge den där Gary på pälsen nästa gång =)

2006-09-11 @ 23:49:35
Postat av: Cajsa

Ett tips! Deportees spelar i London (På Astoria) den 21:e oktober! Bra va...

2006-09-14 @ 15:42:13
URL: http://lifeisabitch.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback