Raclette och inte så lite tillknäppta svenskar

Det är inte så lite konstigt att man känner sig något utanför som svensk. Vi (svenskar/nordbor/whatever) är uppfostrade till att vara artiga, i tid, snälla mot barn osv. Jag tror vi ser oss själva som lite tillknäppta och vi vill egentligen inte vara det. Vad gör du då åt det? Vi börjar dricka rödvin till maten, kramas lite mer när man träffas, bjuder in på lite mer informella träffar hemma bara för att grilla eller vad som. Vem tar vi då efter?

Le French of course.

Gårdagen bjöd på en fransk encounter av sällan skådat slag. Jakob som vi bor med skulle med en bankpolare till ett litet kortspel och frågade om vi ville följa med och det lät kul så det gjorde vi ju. Skulle bjudas på nån fransk mat med potatis och äcklig ost och lite så. Lät annorlunda och kul såvisst, det gör vi. Annorlunda var ordet. Någon som vet vad en Raclette är? Visste inte jag iaf. Det är en slags ”grill” som man säter mitt på bordet och i ”grillen” sätter man små spadar där man smälter ost/grillar potatis/bränner fingrarna. På ”grillen” lägger man vad man nu vill ha till (kött/grönsaker/vitlök/lök) där det steks och fixas till under tiden osten smälter och blir bubblig. Sån där skön fransk ost också som luktar som fan innan den blir varm då den faktiskt blev mkt god. När det hela är klart lägger man allt på tallriken, smetar över osten över hela grejen, dricker rödvin och så har man trevligt. En bra typ av lära-känna-pryl där man, ja gör saker tillsammans helt enkelt. Kul pryl. Raclette, kul ord också.

En annan sak där man känner sig annorlunda när man är med ett gäng fransmän och kvinnor är sättet att hälsa på. Skaka hand? Nejnej. Pussa-kind-folket pussar två ggr, en liten kram och thats it. Jag fattar ingenting, jag skakar tass jag. Di franske måste fan va förkylda jämt så mycket som de närmar sig varandra. Så tror jag det är iaf.

Känner sig lite tråkig och opassionerad gör man iaf och så ska det ju inte vara. Jag fick utlopp för min passionerade sida senare då det spelades kort istället. Poker är verkligen så jäkla jäkla kul. Jag tycker verkligen det, jag skulle kunna spela hela tiden och inte tröttna tror jag. Spelets strategi med bluff/tur/bra kort/hålla-masken/skicklighet gör det till ett perfekt spel för mig. Då lever jag upp. Det var kul, jag vann inte såklart eftersom alla fransmännen teamspelade mot mig eftersom de fattade att jag visste vad jag höll på med. Eller åtminstone försökte de ständigt se mig och syna mig och slå mig. Jag kom tvåa, helt ok. Laurent vann. Vi var i tydligt underläge då vi var 3 svenskar, 3 engelsmän och kanske 12 fransmän/kvinnor men grymt ändå.

I still pity the fool som missförstår med flit


Kommentarer
Postat av: Foffilie

Trodde vi kom överens om att det stavades med Q. Men eftersom jag känner dig så antar jag att du har gjort lite research och vet att det stavas raclette. Hur som helst var det gott iaf.

Postat av: Johan

Haha... jag älskar små kulturkrockar av dessa slag, det blir liksom så skoj när man inte riktigt vet hur man skall bete sig! Pokermannen Rickard, I can´t wait for our next encounter! Jag kräver revansch!

2006-09-18 @ 13:55:32
Postat av: Lollovisen

Det låter väldigt gott det där med mat och ost... ost jag gillart! Jag kankse borde flytta till USA de har väl ost på allt eller? har de det i frankrike oxå? fast då skulle jag nog inte kunna säga att jag vill ha något med ost på för jag skulle inte kunna ett ord... hmmm egen filosofering... sorry... ha det bäst tack för underhållande blogg! kram på sig!

2006-09-18 @ 17:56:31
URL: http://lollovisen.blogg.se
Postat av: Rickard

Sofie: Vi kom överens om det men google tyckte olika så jag trodde på google, det har mats lärt mig att man ska.
johan: come on bara, jag tar dig med 3-4 offsuit igen
Lollo: tror inte man behöver kunna ordet, man får det automatiskt där vet du.

2006-09-18 @ 22:29:56
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: mats

In Google we trust!

2006-09-22 @ 12:22:28
Postat av: Rickard

yes we do

2006-09-23 @ 14:17:59
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Sondreruna

This This Guestbook is professional and to the point. Very interesting GuestBook.

2009-02-17 @ 11:50:03
URL: http://sondreruna.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback