Valet och sånt

Visst ska väl en framåt och intresserad bloggare som jag kommentera valet. Jag är dock vansinnigt trött på allt som gäller valet just nu så det blir nån sorts lista över vad jag inte gillar med det här valet eller valrörelsen eller vadsomhelst egentligen.

1.    Sverigedemokraterna. Egentligen är jag för rädd för att ens kommentera. För rädd för vad som kan komma att hända runtom i landet nu när de får allvarlig makt i många kommuner. Förra valet fick SD, med sin otäcka partiledare, 49 mandat i 29 kommuner men denna gång så fick man typ 175 platser i 68 kommuner. I 68 av Sveriges 290 kommuner kommer SD att vara representerade. Sug på den jävla karamellen, fy fan vad arg jag blir. I skåne är det värst av allt där man i tex. Landskrona fått 21% av rösterna. Det är vad femte röstare det. Brrrr, rädd blir jag. Saxade kommentarer från SD ” Det blir svårt att frysa ut oss. Vi kommer få en stor betydelse” – Partiledare Jimmy Åkesson, Presstalesman Mattias Karlsson tror att socialdemokrater och moderater i flera kommuner till att börja med tänker samverka för att försöka hålla SD utanför makten. ”Men jag tror inte att det håller, för det accepterar knappast deras väljare.” Jag hoppas av hela mitt hjärta att de har fel, oj vad jag hoppas att de har fel. Jag har tidigare skrivit om SD och det hittar man i historien någonstans. Jag är glad att jag bor i England nu.

2.    Fi fick mindre röster än SD, Hur gick det till? Fi har en bra grund, det borde ha belönats bättre. Inte med en plats i riksdagen men med mer än SD iaf. 

3.    Alliansen vann valet. Inte oväntat, jag bidrog inte till det, jag ville inte att det skulle hända men nu hände det och då får vi leva med det. Lät lite morbitt det där men så illa blir det nog inte, kanske. Det kanske blir spännande och kul utan kårobligatorie, med ordningsbetyg i skolan och betyg på allt möjligt för den delen, tidigt ska de ha det också, ungarna. Betygen alltså, en otroligt liten fråga egentligen men det är en åsikt jag verkligen inte delar med, ja det är väl främst Fp egentligen. Men mycket annat blir nog bra, jobb och så kanske. I framtiden kanske man inte måste åka till London för att få jobb som akademiker. Ja, mest för att vi ju inte blir så många i framtiden kanske, å andra sidan blir säkert utbildningarna bättre nu, med mer betyg kanske. Skitliv. Men kanske kan Ladbrokes nu få etablera sig i Sverige, det hade ALDRIG hänt med sossarna kvar vid makten, så är det. Fredrik Reinfeldt blir nog en bra ambassadör och ledare för Sverige, det tror jag verkligen men jag ville inte att han skulle vinna, ville inte att Göran heller skulle vinna. Vet fan inte vem jag ville skulle vinna egentligen. Linda Rosing som statsminister? Haha, Unika partiet…… vilket skämt.

4.    Blir långt inlägg det här, ska sluta snart. Måste bara kommentera att Miljöpartiet festade och var jätteglada över valresultatet, hur kan man va det? Jag fattar inte riktigt, man tappar i bestämmanderätt ju. Jaja, kanske passar politiken bättre att driva som opposition, kanske kan man få alliansen att lyssna lite och få inte viktiga frågor som de själva skiter i. Man kan ju alltid hoppas.


Det var det, troligen inte sista blogginlägget om valet men det var det som var nu. Jag är i London, jag trivs i London. Det är bra. I Sverige är det mörkt, på flera plan. Men Emil är glad. Han tycke rinte om betyg men han e så jävla moderat. Och Anders, han e också blå. Och Jakob som jag bor med, men han e OK ändå. Både han och Anders har läst ekonomi, inte så oväntat att de är blå alltså. Emil har inte det, han e bara från Stockholm, och spelar golf. Det gör alla moderater. Och jag som vill börja…

I pity the fool som röstade på SD (favvo i repris)


Kommentarer
Postat av: Cajsa

Instämmmer, det är fasen otäckt! Som tur var fick inte Sd någon framgång här i Umeå, men dock i Timrå och Sundsvall (totalt fyra mandat i Västernorrland). Så det kommer ju närmre. Huvvaligen.

Postat av: Kattis

Jag är också glad.. men det vet du!

2006-09-19 @ 16:02:10
URL: http://tankarfranbalkongen.blogg.se
Postat av: Foffilie

Jag undrar var de får sina väljare ifrån. SD alltså. Från vilket parti får man för sig att hoppa över till SD? Och varför? Hur som helst är det ju demokrati och jag antar att om folk tycker så, så ska det fram. Även om jag långt ifrån håller med. Desto viktigare blir det nu att verkligen synliggöra, diskutera öppet och säga ifrån. Jag som alltid har gillat skåne ställer mig mycket skeptisk nu!

2006-09-19 @ 16:24:11
URL: http://foffilie.blogg.se
Postat av: Kattis

Det verkar som att de kom från lite alla möjliga partier, men i Landskrona var det mest från sossarna, de som styrt kommunen den senaste mandatperioden. Så förhoppningsvis var det mest missnöje mot nuvarande styre och resultat och inte så genomtänkta val, då kanske det kan bli bättre nästa val förhoppningsvis.

2006-09-19 @ 18:27:37
Postat av: Hallvardmelisa

I like the site. Shame about the problems with the guestbook.

2010-04-19 @ 15:38:52
URL: http://hallvardmelisa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback