Resan

Har aldrig riktigt förstått mig på det här med att flyga. Det är en enorm metallbit som ska upp i luften med hjälp av två "armar" och lite fart, hur kan det funka? Vi borde ramla ner hela tiden tycker jag, alternativt aldrig ta oss upp. Men som jag tidigare denna vecka nämnt så är det inte så viktigt att förstå allt egentligen så jag överlämnar den sortens kunskap till personer som Thomas och Emil som med säkerhet vet. Det vet det säkert ens utan Google eller Wikipedia. Om man även räknar med dem kunskapskällorna så är Linus och Mats G också allvetande på detta. Jag skriver egentligen bara in namn här för att förstå mig på hur man taggar en note på facebook då detta blir det första översatta blogginlägg jag försöker mig på. Dubbelblogg alltså, hur ska detta gå? Säkert åt skogen, och lycka till med att översätta det till mig själv. Det blir knappast varje inlägg men när jag har tid och behöver träna engelskan efter att ha pratat lite för mycket med Pompey-Danni och Jaime.

Flyga var det ju. Älskar att flyga, älskar att lyfta och landa. Däremellan är det väl sådär egentligen. Litet säte och alltid barn som skriker och vagnar som slår i armbågar och flygtiden är alltid längre än mitt batteri på datorn räcker. Ont om el är det på de jäklarna också. Terrorister och svettgubar är inte heller något jag vill se i flyget. Man skulle kunna säga att jag inte alls älskar att vara på det faktiska flygplanet utan min fascination för flyg beror nog helt och håller på lyft och landning, som jag alltså inte förstår. Hmm, story of my life, djup fascination över saker jag inte förstår. Fint det, gott så.

Jag är på väg till Stockholm. Denna flygning är dock lite bättre än andra tror jag. Den började sådär med att jag checkade in som absolut sista man eftersom spanjorer inte kan köra bil alls så det var bilköer, igen. Mycket bilköer i det här landet, beror mest på att de inte kan köra i rondeller tror jag. Det i sin tur innebär att bilen antagligen inte står på långtidsparkeringen utan på en dyr parkering. Jag kan inte läsa skyltarna ändå så det spelar ingen roll. Jag fastnade sedan som vanligt i tullkontrollen och fick tom vara med om en visitering idag, spännande. Eller inte.

Väl inne så får jag äntligen en kaffe och en Ceasarsallad och kan slappna av lite. Det är en lång kö till incheckningen och inte en unge i sikte. Kan bli en lugn flygning det här alltså. Jag checkar in som siste man också, ja jag har inte direkt lust att stå i kö förstår ni. Då händer det, incheckningstjejen tar en titt på mig, ingen imponerande syn av en insomniakille i mjukisbrallor och basketlinne, och bestämmer sig sonika för att uppgradera mitt säte från 37D till 5D. Första klass, man tackar, med mer benutrymme också. I like. Som grädde på moset så är det också ett direktflyg till Stockholm och alltså ingen mellanlandning i Köpenhamn, hade jag ingen aning om. Både bra och dåligt egentligen för om man mellanlandar i Köpenhamn så kan man springa ner och få en Starbuckslatte och en granolabar i terminalen. Det kan man inte i Sverige, inte i Gibraltar heller. Jag och Philippa, min chef, får nog ta och skriva det där brevet till Starbucks snart. Åter till flyg dock.  Som vanligt en skitfilm med Sandra Bullock och ganska kallt i planet men med extra utrymme och en uppslupphet över att komma till Sverige funkar det fint.

Jag hade tänkt skriva ett negativt inlägg om hur det är att flyga men det är svårt nu. Jag är glad. Som vanligt egentligen men kanske lite extra glad idag. I Stockholm hoppas jag främst hinna träffa Erika, Johan, Lollo och Anders. Stekar-Lunch med Gillis och Kulti och hinna shoppa lite. Plus mötet såklart. Finns fler jag skulle vilja hinna med men av orsaker både innanför och utanför min kontroll så blir det nog inte så. Det är lite trist men man ska inte hänga upp sig på tråkiga saker utan se framåt. Så det gör jag. Denna den kortaste resan någonsin går åter Gib redan på torsdag morgon, undrar hur flyget blir då?

Som i Lost kanske, på nåt sätt vore det coolt.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: linus

Lyftkraften uppstår genom att den luftström som passerar vingen på grund av flygplanets framåtriktade rörelse i förhållande till den omgivande luften påverkas av vingens aerodynamiska form och anfallsvinkel. Vingen är utformad så att luften kommer tvingas nedåt med en nedåtriktad kraft, när vingen har en anfallsvinkel mot den anströmmande luften. Enligt Newtons rörelselagar måste det finnas en motkraften till denna kraft och det är lyftkraften. Vingen har en välvd strömlinjeform för att ge största möjliga lyftkraft i förhållande till motståndet genom luften. Ett flygplan som flyger upp och ner behöver en större anfallsvinkel för horisontell flygning. Även en helt plan brädbit ger lyftkraft om den har tillräckligt stor hastighet genom luften och samtidigt vinklas något, men luftmotståndet är mycket större än för en vingprofil av motsvarande storlek. Varje flygplantyp har en för typen anpassad vingprofil, vingform i övrigt och vingyta beroende på önskade prestanda. Ett aerobatikflygplan (konstflygningsfplan) har ofta helt symmetrisk vingprofil för att kunna manövrera i alla flyglägen, även i ryggläge.
Kraften till den framåtriktade rörelsen kommer i trafikflygplan från antingen propellermotorer eller jetmotorer. De senare är antingen av typ enkelströmsmotor eller dubbelströmsmotor och den senare har oftast en fläkt i den yttre luftflödet. Jetmotorn fungerar genom att kompressorer framtill på motorn (bland annat den stora fläkt som syns) komprimerar luften och trycker in den i brännkamrarna under högt tryck. Där sprutas bränslet in och förbränns kontinuerligt. De upphettade avgaserna expanderar genom turbinen, där en del av energin återförs genom motoraxeln till kompressorn. Avgaserna har efter turbinen fortfarande högre fart än gashastigheten i inloppet, vilket innebär att det uppstår en kraft framåt i motorn: dragkraft. En turbopropmotor (turbindriven propellermotor) fungerar principiellt på ungefär samma sätt, men här tar turbinen upp all energi i avgaserna och driver en propeller, som i sin tur skapar framdriften. Detta ger bättre bränsleekonomi vid lägre farter.
Flygplan manövreras genom att påverka luftströmmen med roder i bakkanten av vingarna, fena och stabilisator, skevroder, sidroder respektive höjdroder. Skevrodren sitter (oftast) längst ut på vingarna och med det kan flygplanet lutas i sidled/bankas för att underlätta svängar. Fenan får flygplanet att flöjla mot den inströmmande luften och med sidorodret på fenan styr piloten noggrannare i girled. Höjdrodren på den horisontella stabilisatorn, styr planets nos upp eller ner och används när flygplanet skall öka eller minska anfallsvinkeln. Vid låga hastigheter, det vill säga start och landning, fälls klaffar ut i bakkant av vingen. Dessa ger en mer välvd vingform och ger därmed större lyftkraft vid en given anfallsvinkel och hastighet. En viss typ av klaffar, Fowlerklaffar, ger även en större vingyta som bidrar till en ökning av lyftkraften. Alla typer av klaffar ger också ett högre luftmotstånd, vilket hjälper planet att sakta ner inför landning. Ytterligare luftmotstånd kan erhållas med luftbromsar, som oftast sitter på ovansidan av vingen och används när flygplanet bromsar in efter landning eller i luften.

2007-08-29 @ 10:55:07
Postat av: Rickard

haha

Postat av: niklas

vafalls, skönt att starta och landa? roligt? du är fan galen, det är ju det vidrigaste med hela flygresan, eller landningen är ok, då är man på väg ner i alla fall, uppfarten dock, sitta och känna som att man sjunker samtidigt som man lyfter är ju galet!

2007-08-29 @ 21:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback