Kallt och mörkt men helt rätt

Sverige.

Var det verkligen så här mörkt? Kommer jag verkligen ihåg så lite av hur det är på vintern? Har jag helt i onödan gått och skrattat åt mina utländska kollegor när de pratat om det kalla och mörka norden? Men de har ju rätt... Var är solen, ja egentligen var är himlen? Det är är som ett grått täcke någonstans 100 meter upp som sakta faller ner mot marken och ger ett dimliknande skimmer över det Sverige jag är på väg hem till. Lite deprimerande väder kan man väl säga och vart är snön? När man var liten var det väl alltid snö? Jag tror det. Det är kanske det jag tänker att det är ljust på vintern. En iskall vinterdag med klarblå himmel och snön knastrande under skorna kankse inte är min favorit egentligen... men nog slår det det här?

För kallt är det. Jag är van vid kanske 20 grader varmare sedan ett år tillbaka och det är sannerligen en omställning som heter duga att nu vara hemma i denna gröt av grått och vind. När jag klev ur flyget på Skavsta så trodde jag ärligt att näsan skulle falla av... men det gör den ju inte. Jag vänjer mig snabbt vad det verkar. Men sjukt kallt... Det är ju just detta väder som man inte direkt saknar. Det är ju denna kyla som man skyr, men ändå känns det så rätt.

Sverige just nu är så mycket mer än väder och grå sörja. Här finns framtidstron och kärleken. Julen står för dörren och med det en familj som är samlad för första gången på riktigt länge. Har saknat det, missade dessutom julen förra året då London och jobb var vardagen för mig. Inte iår. Inget jobb. Absolut inte. Bara glädje och kärlek. Som det ska vara. Inte heller julstressen har tagit tag i mig trots julshopping på en fredag i barnvagnarsnas mecka, Göteborg. Det är faktiskt helt otroligt att jag ens har några hälsenor kvar...

Ja, det är väl min jul kan jag tro. Ofokuserad som få är jag. Jag har gått igenom alla sorters känslor sen jag kom hem. Det är skönt när man kastas mellan känslor för det betyder att man bryr sig. Bryr sig om vad som varit och vad som komma skall. Och det gör jag. Bryr mig om er, det hoppas jag ni vet. En riktigt god jul från en lycket lycklig Rickard.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Anna

God Jul på dig vännen! Att vara lycklig är bra! Kram

Postat av: jeppan

Be Jeremie Nicey göra en film om din hemkomst.

God jul gubben! Har vi fortfarande prellat annandagen? Jag har nämligen sagt nej till andra som vill se matchen med mig. You have my number. KUL ATT DU ÄR HEMMA!

2007-12-23 @ 20:56:38
URL: http://jeppelarssons.blogg.se
Postat av: Kalle

"Det är skönt när man kastas mellan känslor för det betyder att man bryr sig. Bryr sig om vad som varit och vad som komma skall."

--------------
Det var vackert. Det kommer jag citera en vacker dag. Ha det gott Rickard, även i mörka svedala.

2008-01-01 @ 20:26:29
Postat av: Ola

Visst var chocken stor? Mörkret la sig som en enda tjock massa runt omkring och lättade aldrig! Det var ju inte ens ljust på dagen. Jag måste säga att dagsljuset är något som gör livet lättare på kontinenten.

Upptäckte för övrigt att jag har mer Sverigelängtan än hemlängtan numera, begreppet "hem" har börjat skifta i betydelse. Skumt.

Så till dagens webbfråga. En vän brukar säga att "när du väl blivit utlandssvensk blir du aldrig inlandssvensk igen, du kommer alltid bära med dig din utländskhet och 'hemma' kommer aldrig betyda samma sak igen." Hur ser du på den saken?

2008-01-04 @ 02:05:37
URL: http://franchement.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback