Vissa löser världsfreden...

...jag däremot har lagt ner min tid på nåt lite mer trivialt. För jag har fixat så att man kan kommentera på blogg.se-bloggar härifrån Spanien och Gib. Åtminstone tror jag det. Eller jag har ju inte gjort det men Roland har. Roland är kung på det här och jobbar på nåt sätt på blogg.se och är idag min hjälte. Här är den härliga konversationen som vi hade på mail. Den som fattar vad han menar kan väl skriva om det i kommentaren, Gusten kanske?

Rickard Pettersson skrev:
Hej Blogg.se

Jag har ett problem och det är att jag inte kan posta några kommentarer på andras eller på min egen blogg längre. Detta startade för ca 2-3 veckor sen och jag förstår inte riktigt varför.

Idag tex när jag skulle kommentera på min egn ipitythefool.blogg.se så kommer jag till en blank sida med url´n http://app.blogg.se/index.bd?fa=comment.insert istället för att kommentaren läggs till,

Nån fundering på vad det kan vara. Jag bor i spanien och har även testat detta från gibraltar där jag arbetar. jag har testat på Mac och på PC och med explorer, safari och firefox med exakt samma resultat. Att lägga kommentarer har fungerat tidigare härifrån.
Fridens liljor
---------
Hej!

Nu har vi ändrat systemet så att alla både skall
kunna kommentera och slippa SPAM.
Meddela oss om du fortfarande inte kan kommentera
eller om du får SPAM.

mvh
/roland
---------
Tack Roland, det verkar fungera bra nu. Får man fråga vad problemet var?
 
Rickard
---------
Vi har lagt in en databas med ip-filter så att utländska ip-adresser
framför allt från öststaterna, kina och japan men också usa
spärrades för att få bukt med spam som började bli ett stort
problem inte minst vad gäller prestanda. den databasen (geo-ip)
innehöll  diverse ip-adresser som var
valida svenska adresser och ännu fler valida europeiska adresser.
spärralgoritmen har också programmerats om ett par ggr för att
filtrera bort optimalt med spam och minimera spärrning av "gröna"
ip-adresser

/roland
----------

Tackar, förstod ungefär hälften. Huvudsaken är att det fungerar nu
 
Mange tack
 
Rickard

-------------

Roland alltså, min hjälte i bloggdjungeln

Kommentarer
Postat av: Ylva

Det var helt klart den femte bra saken, typ i nivå med vinsten i brottmålet! Trodde ju nästan att du övergivit mig som mest flitige kommentör(?)/kommenterare(?) =)

Postat av: Mathilda

Roland, vilken skön snubbe! Är det okej om jag bjuder med honom till dig i sommar? =)

2007-05-09 @ 08:54:20
URL: http://mathildalarsson.blogspot.com
Postat av: Petra

Får helt enkelt hedra Roland med titeln dagens vardagshjälte. Ingenh liten titel heller. Finns alldeles för få vardagshjältar om du frågar mig.

2007-05-09 @ 09:41:07
URL: http://inmyheadandaroundit.blogg.se
Postat av: Rickard

mitt i allt hjälteskap så förvånade Roland med ett dåligt svar också. Jag har tagit på mig rollen som förste feedbackare på allt som inte funkar hundra på blogg.se och frågade vad det är för problem med att man inte längre kan se med säkerhet hur många som kommenterat utan det kan stå 0 eller 1 när det i själv verket är 4 eller 5. Roland svarade "Vi jobbar på det också. Vi prioriterar stenhårt vilka saker som måste fixas och ändras Det som är mest störande och det som är hindrande fel har högst prioritet." Det är ju också ett sätt att säga håll käft på.

2007-05-09 @ 11:11:53
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Lova

Hej morbror!
min mamma tyckte inta alls ditt vuxentest var bra för det visade att hon var 40 år o pappa var bara 34. Hon skyllde på att det berodde på bil körkort och icakort. Kan det stämma tro?
Massor av kramar från oss.

2007-05-09 @ 11:23:37
URL: http://lovatrulsa.blogg.se
Postat av: Pappa

Jag läser Dina bloggar mest varje kväll och tror nu att jag nu (kommentera) svara det är trevligt om detta svar, som test, går fram till Dig ha det bra Rickard. Hälsningar Pappa.

2007-05-09 @ 20:48:51
Postat av: Pappa

Jag läser Dina bloggar mest varje kväll och tror nu att jag nu (kommentera) svara det är trevligt om detta svar, som test, går fram till Dig ha det bra Rickard. Hälsningar Pappa.

2007-05-09 @ 20:50:00
Postat av: Rickard

Hej Pappa, det verkar ju fungera bra det här utan att du fick med det två ggr. Men det gör ingenting. Kul att ha dig här.

2007-05-09 @ 22:58:41
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Linus

På dom igen bara! jag har stört mig ngt fruktansvärt mycket på att antalet inlägg aldrig stämmer.

2007-05-10 @ 15:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback