Tapas och Kaffe

Ja, inte tillsammans då. Det blir konstigt tror jag, även om espressons styrka och smak säkert skulle passa utmärkt till en del oliver och annat. Var för sig så seglar de upp som mina absoluta favoriter. Kaffe har varit en favorit sedan Morfar lärde mig dricka det en gång för väldigt länge sedan, smaken förädlades när jag slavade på Starbucks i slutet av 90-talet och förstördes nästan helt under tiden i Gibraltar/Spainen. London är min kaffestad nr 1 och jag har förundrats över hur svårt det är för caféer och restauranger att ha en ordentlig kaffemaskin som kan producera något som inte smakar olja. När jag ändå är inne på ämnet så måste jag promota Ola som skriver vackert om kaffe här och om allt annat här, Ola bloggar från frankrike så mycket handlar om det. Nu åter till kaffe. Back home hemma i svedla har jag en vacker röd espressomaskin som jag höll på att spränga för att jag använde den så mycket när jag bodde i Bö, Göteborg. Den har jag saknat och jag och Mario har därför skaffat oss en egen här nere. Fick en deal med någon distributör där jag köpte kaffe för 300 koppar och därmed fick maskinen gratis. Bra deal. Så nu är man Barista igen och i eget kök dessutom. Snart startar experimenten med olika smaksättningar och olika mjölksorter tillsammans med att hitta den perfekta tiden som det ska rinna igenom. Fix och fix för att få det så bra som möjligt. Jag gillar att fixa med sånt och så länge som det inte finns ett enda bra ställe att dricka kaffe på ute så stannar jag inne och gör mitt eget.

Tapas då? Ja, det är ju en fantastisk uppfinniing som jag trodde var en sak när jag bodde i Sverige och som jag lärde mig vad det var när jag bodde i spainen i början av detta år. Helt fantastiska rätter som jag fått på de underbara ställena som fanns i La Linea (kanske det enda som var bra med den staden förutom vännerna). Jag har ingen att referera till som har bloggat om tapas men hoppas kunna beskriva hur mycket jag saknar det ändå. Iaf så var jag mycket glad att höra att det fanns ett tapasställe precis runt knuten från där jag nu bor. Stora var förväntningarna när jag och Mario tog oss ner mot stället efter jobbet igår för att jag skulle visa vad det är jag tjatat om en månad. Inte fan var det ett tapasställe dock... Snarare en pizzeria med lite mer prylar. Men vilka pizzor, vilka Nachos och vilka "Tapas-bitar". Fantastiskt gott och hade läget bara varit bättre så hade man nog kunnat stanna längre än vi nu gjorde. Jakten går vidare på ett bra tapas-ställe alltså. Måste ju finnas någon utflyttat spanjor som har en restaurang här.

Fram tills dess så dricker jag Lavazza och njuter i den nya lägenheten som alltså ligger på Borg Borg Street. Gatans namn kommer från någon poet tror jag. Ska ta reda på mer och rapportera om senare.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Lollovisen

Nej jag tror att namnet kommer från björn borg, bara att de var förvirrade och trodde att han hette borg borg!

Postat av: cajsa

jag har aldrig ens äti tapas.. skandal ju.

2007-11-04 @ 11:12:03
URL: http://lifeisabitch.blogg.se
Postat av: erika

om du vill kan tidningen stockholm city ta hand om den röda lilla saken. den kan stå på mitt skrivbord på kontoret. då skulle jag slippa dricka "kaffet" med de så kallade "bönorna" som "mals direkt"...pft!

2007-11-05 @ 22:27:40
URL: http://annaerika.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback