Reflektion så här långt

Det har inte gått långt av årets allsvenska. Vi är knappt två omgångar in och man kan säkert på inget sätt göra en analys så långt. Men jag gör ett litet försökt iaf. Vi har troligen och säkerligen Europas tätaste liga och jag ska försöka förklara vad jag menar med det här. Utan att ha någon som helst underbyggande statistik på det så måste Allsvenskan ha mest oavgjorda matcher av alla toppstrider. Kanske beror detta mest på att i Sverige så är det 9 lag som kan ta hem det iår. Djurgården, AIK, Hammarby, IFK Göteborg, Elfsborg, Halmstad, Helsingborg, Kalmar och Malmö FF menar jag då. Jag tror på många oavgjorda matcher mellan dessa lag och redan har Malmö kryssat mot IFK och Djurgården. AIK och Kalmar likaså. Igår var det Halmstad och Helsingborg som delade på poängen efter att hela sveriges favoritanfallare missat en straff och efterföljande retur. Och ja, jag menar missade även om målvakten tog den. Som gammal målvakt så hävdar jag ofta att man kan vara bra och dålig på att ta just straffar men en sak står klar. Om straffen är bra slagen så finns det ingen målvakt i världen som kan ta den. Hårt ute i hörnen eller upp i krysset är det som gäller. Henkes straff igår var så dålig att det vore skandal om han slår någon mer iår.

Åter till ämnet. Allsvenskan är också så jämn eftersom den kommer bestå av två skikt. Det övre som jag redan talat om och det undre, med resten av lagen. Dessa lag kommer slå varandra på respektiva hemmaplan och egentligen handlar tabellen om vilka av dessa lag som lyckas lugga topplagen på poäng. För det kan de absolut göra. GAIS gjorde det mot Elfsborg i premiären och Ljungskile var "nära" mot Hammarby när den av Jeppepop haussade David Leinar nickade över egen målvakt och in i mål. Sånt händer är klart och det rä bara att hoppas att Leinar kommer igen och inte gör som
Richard Dunne i Man City som numera har som signum att göra minst två-tre självmål per säsong. det blev ett till nyligen för övrigt. Skitsamma, Allsvenskan är spännande på alla sätt och vis iaf och jag följer den mer än gärna. Det finns lag jag gillar mer än andra och det finns lag jag helst ser förlora. Däremellan ser jag helst oavgjorda matcher så det inte gör något hur dåligt Elfsborg än spelar, då hänger vi med ändå.

Elfsborg ja, idag är det dags. Hemmapremiär och någon slags avtackning av Mattias Svensson från läktarplats. Där skulle man ha varit, men det är jag inte. Krasslig. Solna står för motståndet och även om Charter-Dulee har tagit timeout (De skulle verkligen tagit chansen att sälja han när de kunde, vem vill ha han nu?) och talang-Bojan är skadad så kommer det bli en tuff kamp. Det blir det alltid mot Solnalaget. Jag har inga som helst förväntningar på den här matchen längre utan det är mest att hoppas att laget kan hålla ihop och spela den fotboll som man förväntar sig. Detta alltså TROTS att Martin Andersson med största säkerhet är vänsterback igen och Daniel Moebaeck säkerligen är ytter igen. Varför kan man verkligen undra. Jari Illola är såklart skadad igen och därmed så blir inte Elfsborgs övertag på mittfältet så stort ändå. Teddy i backlinjen får idag slåss mot Argentinare och det har han gjort förtjänstfullt förr. Ja, tippa ska jag inte ens ge mig på men en repris på fjolåret vore kalas. För husfriden är väl lika det bästa resultatet. Och inte helt otippad enligt Allsvenskans logik heller.

Slutgiltligen så förstår jag inte svensk sportmedia riktigt. Här har tidningar och TV förljt Premier Leaugue hela säsongen men nu med 7 omgångar kvar och en rafflande slutstrid så fokuseras det maximalt på Allsvenskan istället. Visst, den är trevlig och kul och hemmablind kommer man ju alltid att vara. Men det är ju ljusår från den fotboll som produceras i England. För fokus tillbaka till ön där världens bästa liga hör hemma. Toppstriden nu är Man Utd 3 poäng för Chelsea och 6 före Arsenal. United har Arsenal hemma nästa och ska möta Chelsea borta. Alla tre är kvar i Champions Leauge. Galet bra liga.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Lollovisen

Hmm, jag hoppas ju på vinst levererad av Solna i afton!

Postat av: Becca

Jag med, jag med!!

Tror tyvärr dock på en repris av förra årets match(er).. *snyftar*
Jaja, det är måååånga matcher kvar!
Puss

2008-04-07 @ 18:38:09
Postat av: Rickard

Fast det blev kross. Elfsborg som svenska mästare är återigen ett bra tips av mig känner jag. Med sånt här spel så... Jaja. Det blir bra det här

2008-04-07 @ 22:19:12
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Becca

Okej. Det blev det. Kan man lugnt säga..
Tur att vi möts igen så vi kan visa vad vi går för! Fnys!

2008-04-08 @ 08:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback