Höga krav

Jag tror på höga krav, på prestationer och på vilja. Det går lätt överstyr ibland med mig och kanske framförallt när det gäller fotboll. Det var samma när jag själv spelade och det är nog än värre nu när jag följer en del lag som jag har krav på. Jag är tillexempel inte speviellt nöjd med att Elfsborg bara spelade 0-0 mot Örgryte i träningspremiären igår hemma på Borås arena. Jag anser att ett allsvenskt lag ska slå ett superettanlag alla dagar i veckan, framförallt om man ska vara me doch slåss om SM-guldet senare iår. Nu vet jag inte om det var exakt ett allsvenskt lag som vi ställde på benen  men jag tycker vi ska vinna ändå.

Elfsborg saknade skadade Fredrik Berglund, James Keene och Mattias Svensson på topp, spelade utan nyförvärvet Teddy Lucic i backlinjen och dessutom var såklart Anders Svensson med landslaget i Turkiet och Denni Avdic/Emir Bajrami i Portugal med U21-landslaget. Det är åtminstone 6 startspelare och två inhoppare iväg. Det är samtidigt absolut samtliga anfallare som truppen har så vi spelade visst med högerbacken Daniel Mobaeck på topp. Tror han lirat på topp för Kalmar och/eller Ljungskile innan. För kanske 5 år sen eller så. Som sagt, träningsmatch var det. Enda lagdelen som ser hyfsat normal ut var mittfältet men man kna knappast kalla den ordinarie utan motorn Anders Svensson. Kanske ska man inte se 0-0 som ett misslyckande ändå, vi släppte inte in något. Backlinjen fungerade och Wiland var säker som vanligt. Kvällstidningsvärldens mest överskattade andramålvakt lär stå nästa match och har nu lite press på sig igen. Så ska det vara. Jag ser fram emot matcherna som kommer och ser fram emot vad vi fixar för nyförvärv nu när vi inte har några anfallare i truppen. Det är nu enda orosmomentet egentligen. I övrigt ser truppen ruggigt stark ut och bör vara med i toppen och slåss igen.

En en annan del av Europa tar idag landslaget första steget mot EM-form genom att bortaspela mot Turkiet. Det kan väl vara som att frivilligt kliva ner i en isvak och sedan vandra genom eld kan jag tänka mig. de gillar sin fotboll därnere och turkarna har återigen fått fram ett slagkraftigt lag som också de ska spela EM i sommar. Nihat Kaveci från spanska ligan blir nog lätt att springa ikapp... Pshycho-majstorovic får kicka ner honom tidigt helt enkelt. Om han hinner med, vet inte hur många snabba spelare de har där i Basel där han visst spelar numera. Sverige ställer upp med ett spännande mittfält där Svensson tar över Linderoths defensiva roll med källström spelar offensivt. Måste vara så vi spelar om inte Linderoth kan spela. Vi har inga bättre defensiva krafter och kan bara Svensson/Källström komma överrens om att båda kan ha bollen då och då blir detta fint. Trist med Markus Berg/Markus Rosenberg på topp dock, hade hoppats på Elmander/Berg för att ge grabben en chans.

Till skillnad mot Elfsborgs match så är 0-0 mot turkarna ett mycket bra resultat. 19.30 idag smäller det.

Barasådär.

Kommentarer
Postat av: Kalle

Berg "slår igenom" igen, ikväll. Bredvid Elmander hade varit optimalt. Trodde Rosenberg för alltid spelat till sig rollen som den "eviga inhopparen". Jaja kanske får ge han en halv chans till... Eller?

19.30 sover barnet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback