Idioter i trafiken

Ponera följande scenario. Jag ligger lugnt och fint på cruise control i 118 km i timmen på en 110-väg mellan Falkenberg och Göteborg. Det öser ner ute men det påberkar inte vägbanan direkt så det är helt cool att köra i just den farten. Det är också en fart som jag själv anser vara alldeles lagom. MMan tar sig framåt och det är alldeles för lite för fort för att polisen ska bry sig om att stoppa om nu någon ställer sig ute och skjuter laser i sådant här uselt väder. Det är mycket lastbilar ute så stundtals får man ligga i omkörningsfil ganska länge. Här uppenbarar sig framförallt några frågor om svensken och trafik. Betänk då också att vi antagligen anser oss vara europas bästa chaffuörer och inte alls som spanjorer eller greker eller så.

1. Varför är det helt ok för en bil som kommer snabbare bakom att pendla mellan 30-70 cm bakom mig och stressa mig när jag redan kör snabbare än man får på den sträckan? och

2. Varför ligga just där bakom för att omedelbart när jag släppt förbi gå in framför och bromsa medelhastigheten, som jag vet att jag håller på grund av cruise control? Ska väl tilläggas att beteendet upprepades fyra gånger av samma bil och av minst 3 andra under resan.

Vad är det som gör att vi är så förbannat stressade i trafiken att det är viktigare att göra andra förbannade och reta varandra snarare än se till att alla kommer hem helskinnade.

Idioter allihop.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: jeppan

Tio i två Rickard. Tio i två. Och slappna av.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback