Oscarsgala

Det är dags i natt, Oscarsgalan igen. Tror inte jag missat Tv-sändingarna från den så länge de nu har gått på TV, så inte heller denna gång. OM jag nu håller mig vaken. Startar 02.00 och slutar 07.00. Blir tufft, men är man filmnörd så är man. Presentatör är min favorit Jon Stewart så det kommer nog gå bra. Just denna gång har jag inte sett alla filmer men jag ger mig ändå på ett tips på hur det kommer gå.

Bästa film
Nominerade: Försoning, Juno, Michael Clayton, No country for old men?, There will be blood?

Mitt tips: No country for old men

Bästa regi
Nominerade: Paul Thomas Anderson (There will be blood), bröderna Coen (No country for old men), Tony Gilroy (Michael Clayton), Jason Reitman (Juno), Julian Schnabel (Fjärilen i glaskupan)

Mitt tips: Bröderna Coen för No country...

Bästa kvinnliga huvudroll
Nominerade: Cate Blanchett (Elizabeth), Julie Christie (Away from her), Marion Cotillard (La vie en rose), Laura Linney (Familjen Savage), Ellen Page (Juno)

Mitt tips: Ellen Page

Bästa manliga huvudroll
Nominerade: George Clooney (Michael Clayton), Daniel Day-Lewis (There will be blood), Johnny Depp (Sweeney Todd), Tommy Lee Jones (In the valley of Elah), Viggo Mortensen (Eastern promises)

Mitt tips: Daniel Day-Lewis

Bästa kvinnliga biroll
Nominerade: Cate Blanchett (Im not there), Ruby Dee (American gangster), Saoirse Ronan (Försoning), Amy Ryan (Gone baby gone), Tilda Swinton (Michael Clayton)

Mitt tips: Cate Blanchett

Bästa manliga biroll
Nominerade: Casey Affleck (Mordet på Jesse James), Javier Bardem (No country for old men), Philip Seymour Hoffman (Charlie Wilsons war), Hal Holbrook (Into the wild), Tom Wilkinson (Michael Clayton)

Mitt tips: Javier Bardem

Bästa manus efter förlaga
Nominerade: Försoning, Away from her, Fjärilen i glaskupan, No country for old men, There will be blood

Mitt tips: No country for old men

Bästa manus
Nominerade: Juno, Lars and the real girl, Michael Clayton, Råttatouille, Familjen Savage

Mitt tips: Juno

Bästa animerade film
Nominerade: Persepolis, Råttatouille, Surfs up

Mitt tips: Råttatouille

Bästa icke engelskspråkiga film

Nominerade: Falskmyntarna, Beaufort, Mongol, Katyn, 12

Mitt tips: 12 (Ryssland tror jag, remake av 12 fördömda män tror jag också.)

Återkommer imorgon med resultat och kommentar.

Barasådär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback