Så mycket film

Oscarsgalan var inatt och jag måste verkligen säga att jag är stolt över mitt val som jag gjorde på många av priserna för jag hade bara fel på de kvinnliga skådespelerskorna och bästa film på "foreign language". Vem vet egentligen något om hur akademin tänker på just språkdelen. Och det är inte filmer man bryr sig om att se ändå... Kanske. Skrev inte så mycket om filmerna igår och det beror kallt på att jag egentligen inte har sett alla filmerna mmen den jag har sett, No country for old men, fick 4 statyetter och har ni inte sett den än så måste ni verkligen göra det. Javier Bardem är strålande som den ruskigaste psykopaten vi sett sen Hannibal Lector i den första filmen. Filmen vann och för bästa film, regi och manus efter förlaga. Bra utdelning för Bröderna Coen och det var den nog värd ändå. Jag saknade framförallt American Gangster bland de nominerade och Denzel Washington som nominerad i bästa skådespelare-kategorin. Daniel Day Lewis vann nu för sin roll i There will be blood och den filmen står nu först i kö för att ses. Kanske redan ikväll, beroende på om Rebecca är sugen på att se en ganska så ruggig film eller om vi ser nåt mysigare som Juno kanske.

Jag trodde på Ellen Page som vinnare i bästa kvinnliga eller jag ville att hon skulle ta det för det hade vart kul med en tjugoårig vinnare och det jag sett och hört från filmen verkar hon vara mer eller mindre strålande faktiskt. Det blev nu istället Marion Cottilard för sin roll som Edith Piaff i La vie en Rose. Fransk segrarinna alltså, otroligt mesigt och fjantigt tacktal hade hon och det var ganska dåliga tacktal över huvud taget, ingen som tog i från tårna och fick bli utburen från scenen för sina politiska åsikter detta året. Var mest Jon Stewart själv som kom med små små stick men även han kunde tagit i lite mer. Personligen tycker jag att det var tråkigt att Cate Blanchett inte fick någon oscar iår. Hon var nominerad både som bästa kvinnliga för Elisabeth the golden ago och som biroll för hennes roll som Bob Dylan i I was not there. Tror hon föll på att hon var nominerad i just båda två. Ni som känner mig vet att just Cate förtjänar minst en Oscar varje år, eller att jag anser det iaf.

Svensk media rapporterar annars mest över att en svensk (Per Hallberg) vann pris för bästa ljud för sitt jobb med Bourne Ultimatum. Naturligtvis stort men om någon tror att man fixar ljudet för en film helt själv så... Mja, ett helt team delar nog på den statuetten va?

3:10 to Yuma med Russel Crowe och Christian Bale förtjänade även den mer uppmärksamhet än den fick.

Jag tror verkligen på riktigt att Michael Moores dokumentär Sicko inte blev vald för att de inte ville ha upp honom på scen detta året.

Till sist, jag var inte vaken hela galan den här gången men jag såg många delar av den och har Youtubat och läst mig till mycket som hände så jag anser mig ha ganska bra koll på vad som skedde. Kanal 9 visade och hade för övrigt ett uselt program inbokat. Jon Stewart var vass som programledare och öppningsmonologen på ca 9 minuter kan ni googla/youtuba efter för den är riktigt vass.

Filmer som jag nu ska se på rad är: There will be Blood, Juno, Michael Clayton, Sweeney Todd, Atonement, The assasination of Jesse James och Charlie Wilsons War.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: B

*sträcker upp handen* Jag röstar på Juno! Mysigt låter fint ikväll, ska ju upp okristligt tidigt imorgon, så sömn kan vara bra... =) Puss

2008-02-25 @ 15:58:15
Postat av: Jonahlone

I like this site. Keep it up!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback