Sveriges bäste 2007?

Det är alltså Zlatan Ibrahimovic? Men vänta nu, är det samma Zlatan som inte gjort mål i landslaget på hela 2007? Som inte gjorde ett enda mål under 2006 heller? På 6+7 landskamper -06 och -07 har alltså unge herr Ibra  lyckats med konststycket att inte göra ett enda mål. Ja, mot klassmotståndare som Lettland och Luxemburg bara för att spä på det hela. Är det verkligen bara jag som tycker det är snett att vi ger inte bara årets manliga idrottare till karln, vi verkar också helt hypnotiserade av media och röstar också igenom honom till jerringpriset. Detta såklart efter att alla kvällstidningar i sin iver att få honom på sin sida har utropat Kallur till segrare i den fighten i två veckor nu. Och vad händer när man har en given segrare? Jo, alla röstar på underdogen, Zlatan. Enkelt så. Zlatko vinner.

Men varför? Igen, varför? För att han tillhör Italienska fotbollens mest överlägsna lag just nu. För att han var med och vann scudetton förra året? Är det så enkelt? Prestera bra i ditt klubblag och sen är det klart. Eller är det ens så? Sist jag kollade vann INner sina matcher med 2 eller 3-0 även när Zlatan var avstängd eller satt på bänken. Det blir ganska lätt så när hela laget är världsstjärnor antar jag. Men det kan man ju bli årets idrottare för antar jag. Sverige har alltid haft en lite sjuk inställning till Italienska fotbollen, att den är lite större och lite bättre än den är. Beror väl på Gre-No-Li kan jag tro. Med all rätta, de var fantastiska. Men det måste inte innebära att samma liga är lika bra 40 år senare.

Kanske fick han den för att han blev utsedd till världens bäste fotbollsspelare 2007 av FIFA... Nej, den fick ju Kaká i Milan. Vad jag kommer ihåg var inte Zlatan bland de tio, eller ens bland de 25? Jag kan ha fel där, orkar inte ens googla det. Men kanske fick han det för att han blev utsedd till vinnare av Le ballon d'or? Nej, det var ju Kaka igen. Inte bland de tre bästa där heller va? Rätt säker på den. Så vad har han vunnit? Ligan med Inter... det är ju värt.

Bland världsmästare och bragdskapare, bland europamästare och nåt så ickesportigt som racingförare så blir det alltså en leende Zlatan som tack vare Inters framgångar tar hem det. Det känns fel. Men han har ju byggt en helsponsrad miniplan till rosengård med tillhörande photo-op, det får vi inte glömma. Och han ler ju så fint... Mja, min första tanke var att det var pinsamt. och jag håller kvar vid den tanken. I min bok är han inte bland de top 10 bästa enskilda idrottarna i det här landet. Han är nog inte ens på top 50. Sverige har bra idrottare, vi måste inte kräma på för de redan stora.

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Lollovisen

jepp jepp!
jag gillar ju Zlatan förvisso men jag håller med dig!

Postat av: Rickard

Jag gillar också Zlatan ju. Men vad fan! Ännu mer förbannad idag. Haha

2008-01-15 @ 10:27:08
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Linus

tycker att det var helt rätt, Om man bortser från att det finns tio hockeyspelare som är bättre än Zlatan förståss. anja är tjock, kallur räckte inte till i VM-finalen. Ingen bryr sig om tyskmmotorsport. hon sjukamparn är dopad

2008-01-15 @ 16:00:28
Postat av: Kattis

Han var inte bland de 30 bästa...

2008-01-15 @ 16:14:03
URL: http://minandra.blogg.se
Postat av: Foffi

Nej jag haller inte med. Denna standiga kritik mot Zlatan. Sa fort han gor nagot bra sa finns det sa manga som vill bprtforklara det eller gora det till slump eller nagot annat ovardefullt. Racker det inte med att han ar en av vara storsta talanger. Att killen kan konstra med bollar nastan hur som helst. Att han alskar att spela fotboll. Att han vunnit italienska ligan med ett varldslag. Kanske ar det for hans osvenska attityd. Troligen. Att inte vara den gamla hederliga lagmaskinsspelaren. Hur som helst sa jublar jag at en av var generations storsta fotbollsexporter. Och om svenska folket rostat pa honom, ja da ar det nog inte mer att saga an att han vann det priset ocksa.

*Zlatan ar som messmor. Antingen sa alskar man honom eller sa hatar man honom. Personligen sa alskar jag honom.*

2008-01-16 @ 14:58:48
URL: http://foffilie.blogg.se
Postat av: Foffi

Hehe sorry. Har inte kommenterat pa evigheter och nar jag gor det sa kritiserar jag. har alltid forsvarat Zlatan hittills, och det tanker jag fortsatta med :)

2008-01-16 @ 15:02:57
URL: http://foffilie.blogg.se
Postat av: Anders

Fortfarande!!!!! Zlatan förtjänade det MER är Sanna Kallur!!!! Men Anja borde fått det!

2008-01-16 @ 20:54:27
URL: http://almostordinary.blogg.se
Postat av: Kalle

Härliga diskussioner! :)
Kan tycka att
galan i sig var grym men bygger på lite fel principer (tror inte dom går på kalenderår, men kan ha fel)...
Mattias Ekström som vann tyska DTM serien och slog världens genom tiderna störste racingförare (Michael Schumacher ) i Race of Champions (i december). Det var stort!
Anja var väl urusel 51 veckor av förra året?
Zlatan gjorde inga mål, något assist(?) nominerades inte på FIFA-listan, kom med på Franska medie-listan. Sumpade Champions leauge. Var inte särskilt bra i de sista matcherna... Men är grym i ett grymt lag. Där de kan bygga kring hans kunnande.

Vet inte om jag vill ge ett pris till en talang dock ;)

Kallur tar väl alla till sitt hjärta (Även Anders ;)
Men så länge som ingen tar bort Ludmilla Enqvist från dessa listor så känns det som hela tävlingen kan kvitta...

2008-01-16 @ 21:53:21
URL: http://itslikethat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback