Allsvenskan 2008 - Lagen från väst

Så är vi då äntligen där. Slutet på tippandet och det är skönt för jag kan inte hålla mina tankar om vem jag tror vinner och varför borta längre. Det är såklart något som engagerar och upprör och det kommer inte finnas en enda läsare av den här bloggen som håller med mig. Det vågar jag lova. Lagen i väst kommer det handla om och jsut iår är det enkelt att gruppera in de fem lagen. Det blir två som slåss i toppen, två i botten och ett som hamnar i i i mitten och får slåss med Gefle, Örebro och Norrköping. Kanske bäst att starta med det så vi får tråklaget ur spel direkt

Halmstad - Hur ska hallands stolthet klara sig utan Dusan Djuric och Magnus Bahne? Ja, tom Hasse Mattisson kommer nog avra saknad i ett halmstad som mest av allt handlar om hårdhet. Peter Larsson och Tomaz Zvirgzdauskas kan nog vara det hårdaste mittbacksparet som allsvenskan har men när man backas av Conny Johansson så rinner det in bollar ändå. Anel Raskaj sägs vara en ny Zidane enligt tränare Andersson och det kommer sannerligen behövas. Målen ska göras av en ny brasse och gamle Magnus Arvidsson men jag har svårt att se att det här laget dansar så speciellt snyggt.

GAIS - Återigen ett lag som har vansinnigt svårt att göra mål. Bobbie friberg de la Cruz vann skytteligan förra året på 4 mål och han är högerback. Numera också petad av gamle Elfsborgsanfallaren Jonas Lunden som högerback. Kanske vinner han skytteligan iår? Det finns några brassar här som kan göra mål och då är väl Wandersson han som främst ska göra det. Har svårt att se något spännande med detta lag och det enda som räddar GAIS från att ramla ur är att giffarna och nästa lag är ännu sämre.

Ljungskile - Det finns en enda spelare i Lungskile som bevisat sig hålla på denna nivå och det är självklart en Wåhlemarkare. Jörgen gjorde någon bra säsong i Elfsborg men... svårt att se han lyfta sig igen. Jon Lundblad är hyfsad men oj vad han är bra på att vara skadad också. Mittfältet ser allt annat än rutinerat ut och backlinjen är nog allsvenskans absolut sämsta spelare för spelare. Nya målvakter som jag vet ingenting om så jag hoppas verkligen att de är bra nog att hålla siffrorna nere. Jag HOPPAS verkligen att ljungskile håller sig kvar men det finns inget som talar för att man håller sig kvar iår. För övrigt är Arena starke arvid ett fånigt namn på en arena som ska heta Skarsjövallen precis som den gjorde när man gick upp förra gången. Men är det något Ljungskile är bra på så är det att sälja ut namn på arenor och lag till företag. Men det vinner man ingen allsvenska på.

IFK Göteborg (ICA) - Vann gjorde däremot ICA ifjol och det finns goda förutsättningar för att man ska hänga med länge iår också. Förlusterna av Bengt Andersson i mål och Markus Berg på topp kommer kännas mycket hårt medan förlusterna av Ölme, Mouradona och Vasquez gör precis ingenting för ICA. Värvat in Niclas Carlsson som backupp i försvaret och lillebror Alexandersson för att storebror kände sig ensam. Folk som känner mig vet att jag inte har mycket för ICA men det är ett väldigt talangfullt lag med en tränare jag verkligen respekterar. Bjärsmyr/Sigurdsson är ruggigt bra och Hysen/Alexandersson/Olsson håller mycket fint på mitten. Men vem ska göra målen? Wallerstedt fick två av Wastå i supercupfinalen men så många målvakter finns det inte som är så snälla. Sella klarar sig visserligen utan rättegång iår och Wernbloooooooom kanske kanske kan trycka in en. Men det ser tunt ut framåt. Stort frågetecken för målvakterna i ICA då två är tonåringar och dansken verkar bra på att hänga tvätt.

Elfsborg - Till skillnad mot vad många verkar tror så är jag precis en sån person som sätter mitt favoritlag i topp. Åtminstone gör jag det när jag tror och tycker att de har den bästa startelvan och slagläge att göra det. Må vara att truppen är tunn men vi bonnlag har inte pengar att sätta stjärnor på bänken. Etta för två år sen och fyra förra året efter att ha klappat ihop på hösten med 6 raka kryss. Elfsborg är i toppen iår igen. Jämfört med förra året så tappar vi Fredrik Björck som kom in när Jon Jönsson stack men där har vi värvat in Allsvenskans bäste mittback Teddy Lucic. Vi har tappat Daniel Alexandersson till ICA och Samuel Holmén försvann under säsongen. In har vi tagit Helgi Danielsson men kan även räkna Emir Bajrami som nyförvärv och nästan och Jari Ilola som vart skadad mycket. Det ger oss ett mittfält som är ruggigt starkt  med Taco Svensson som offensiv general och med sveriges bästa inlägg Ishizaki till höger. Framåt kommer vi lida av att sakna Mathias Svensson men ungtupparna Denni Avdic och Joakim Sjöhage har alla möjligheter att slå igenom iår. Nu skadade Keene och Berglund är tillbaka till det drar ihop sig på riktigt. Vi har nämligt turen att möta Gais, Örebro, Ljungskile och Sundsvall inom den första månaden. I mål har vi landslagskeeper Wiland backuppad av Sveriges mest hypade målvakt. Jag är inte orolig alls. Iår tar Elfsborg sitt sjätte guld och kvalar in i UEFA genom Intertoto (som återigen är ett fånigt namn)

Sluttabellen

1. Elfsborg
2.
Kalmar
3. AIK
4. Hammarby
5. IFK Göteborg
6.
Helsingborg
7. Malmö
8. Djurgården
9. Halmstad
10.
Gefle
11. Örebro
12. Norrköping
13. Trelleborg
14. GAIS
15.
Sundsvall
16. Ljungskile

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Anders

Hmm, håller med dig i ganska mycket. Tror inte att Elfsborg vinner men de lär vara med "bättre" iår. Tror Blåvitt hamnar högre än femma men räcker nog tyvärr inte enda fram även om jag hoppas det. Jag tror AIK floppar lite medan Helsingborg gör succe. Vet inte varför men jag tror faktiskt norra Skånes stolthet tar hem det iår. Botten köper jag ganska rakt av med undantag för att jag tror Halmstad kommer få kvala. Min tabell:

1, Helsingborg
2, Kalmar
3, Blåvitt
4, Elfsborg
5, Malmö
6, Djurgården
7, Hammarby
8, AIK
9, Norrköping
10, Gefle
11, Örebro
12, Gais
13, Trelleborg
14, Halmstad
15, Sundsvall
16, Ljungkile

En folköl till den med mest rätt?

Postat av: Kalle

hoppas naturligtvis att uddevalla kan hänga kvar...
de poänh de plockar kommer främst hänga på backklippan david leinar. som jag vill säga håller hög klass. lsk-mått... viktigast är dock den unoka tränaren wilson, han kommer säkerligen att märkas.

undra om det blir premiär i snöskor :)

2008-03-25 @ 22:40:18
URL: http://itslikethat.blogg.se
Postat av: Rickard

Anders: punköl blir det. Tror de är de 8 första som gör upp om det som sagt och de har vi ju lika. Det är förbannat svårtippat och man får också lite gå på vilka som tappar sina spelare till sommaren och så. Helsingborg kan vinna om backarna och målvakten gör 30 övermatcher och om jättelårs-Razak stannar hela säsongen, vilket han inte gör.

Karl: Ljungskile ja, det är inte Uddevalla, ni har Oddevold. Vet inte i vilken serie men det är de ni får hålla tillgodo med iaf. Det finns säkert nån bra spelare i Ljungskile men faktum är att alla lag har minst en bra back... och något mer.

2008-03-25 @ 23:16:58
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Anonym

Hjärtat, vilja och tro är inte riktigt samma sak.. =)
Vinner ni SM-guld lovar jag att fira med pompa å ståt med dig... Förbered dig dock på ett Gnagar-guld! Jubileum!

2008-03-26 @ 18:44:29
Postat av: jeppan

Ja, Rickard, du visar ju verkligen att du inte är intresserad att lära dig så mycket om LSK över huvud taget. Ingen säger att du måste i o f s... =)

Visst blir LSK ett bottenlag. Men det här är ett lag som på allvar kommer se precis varje match (i alla fall de på hemmaplan) på liv och död. David Wilson kan konsten att tagga de här spelarna och han har byggt ett lag. Inga profiler, visst, men ett lag som krigar i botten växer när inte nån stjärna ska sticka ut. Spelarna skäller ut varandra efter noter om de inte ger allt på träningarna. En otrevlig stämning som inte rekommenderas för de veka. Kan det bli mer härligt brittiskt?

Än så länge gäller Ljungskiles slogan: Passa er för LSK!

Något obesegrade Peking fick känna på i fjol då LSK med två man mindre krigar till sig en vändning från 0-1 till seger med 2-1. That's fucking football. Också.

2008-03-27 @ 10:15:21
URL: http://jeppelarssons.blogg.se
Postat av: Rickard

Det må så vara Jesper. Och nej, jag är inte jätteintresserad av att lära mig allt om ett lag som troligen åker rakt ner igen. Det vore kul om det funkade för Ljungskile, det vore det verkligen. Men det krävs mer än att kriga ner Peking... Man spelade också bara lika mot Falkenberg på slutet. jag tror att de får svårt som sagt.

2008-03-27 @ 17:40:00
URL: http://ipitythefool.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback