Allsvenskan 2008 - Skåne

Jag fortsätter med min lilla nedräkning  till premiären och även om Kalmar gjorde ett ganska blekt intryck i Supercupfinalen igår (förlust 3-1 mot ICA) så tror jag fortfarande på en andraplats för dem. INgen av de nya brassarna spelade från start. ICA såg fortsatt starka ut och Alexandersson spelade på högerback, kanske lika bra att han fortsätter med det för där lär han få spela i EM också. Erik Edman slet av korsbandet igår och Micke Nilsson blir väl därför vänsterback. Nu så, Allsvenskan Skåne. Tre lag har landskapet i högsta serien och åtminstone två av dem har stor talang och/eller gott om rutin. Skåne är ju som alla vet nästan Danmark men jag kan inte säga att det kontinenten gjort något större intryck på fotbollen därnere. Nu till hur det går då.

Malmö FF - Roland Nilsson, världens mest vältränade tränare, är ny i klubben och bara det är värt att ta en tur till Malmö i sommar. Roland är en av de spelare som jag var barnsligt förtjust i när jag växte upp och nu får han chansen med ett riktigt lag. Blir spännande att se hur det går. Som vanligt skyhöga förväntningar i Malmö som medan man febrilt inväntar ny arena får spela vidare på den betongkloss de kallar hemmaplan. Malmö har gjort sig av med Yksel Osmanovski och fjolårets tjockaste anfallare Junior. Ja, han är tjockare än Skoog han också. Malmö har en ok startelva men ser lite tunna ut. Backlinjen är Malmös bästa llagdel och de får mycket bollar eftersom Daniel Andersson fördelar bollar på mitten som vanligt.

Helsingborg - Henrik Larsson och Razak Omotoyossi och back-kris handlar det om i Helsingborg. Allsvenskans utan tvekan vassaste anfallspar kommer att göra hur mycket mål som helst men samtidigt så kommer det läcka som ett såll bakåt. Daniel Andersson är inte en så bra målvakt som han en gång var och ägnar sig mest åt att klaga numera. Andreas Jakobsson har slutat och Oskar rönningberg pajade knät nyligen. Det är inte många andra backar kvar och även om Andreas Granqvist är ett bra lån försvinner han nog i sommar igen. Jag håller dem snäppet starkare än Malmö men det beror absolut främst på anfallarna.

Trelleborg - Trelleborg, Trelleborg, Trelleborg... Det är inte med glädje man kommer att vända tillbaka till Vångavallen där det inte spelas gladfotboll direkt... Det är sannerligen tur för Trelleborg att Allsvenskan har utökats med två lag för det betyder att de kommer att hålla sig kvar med näppe iår igen. Johan Dahlin är spännande som målvakt men han blir nog bara kvar till sommaren. Andreas Drugge är en duglig anfallare och Tom Prahl är en bra coach. Men sen då? Ja, sen händer det inte så mycket mer. Trelleborg har blivit kallade tråkiga länge nu och jag tror inte att säsongen 2008 blir annorlunda.

Tabellen

1.
2.
Kalmar
3.
4.
5.
6. Helsingborg
7. Malmö FF
8.
9.
10.
Gefle
11. Örebro
12. Norrköping
13. Trelleborg
14.
15.
Sundsvall
16.

Imorgon: Stockholmslagen

Barasådär

Kommentarer
Postat av: Kalle

Gillar skarpt dina fobollinlägg. Får mig att bli uppdaterad på Allsvenskan, dessutom på ett underhållande sätt.
Längtar redan till nästa.

Vi ses på lördag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback