Där gräset inte alls är grönt

Inledde jakten på Brommapojkarna idag. Det är två veckor tills Elfsborg kommer hit och ska möta dem och jag har ingen som helst aning om vart Grimsta IP ligger eller ser ut. Räddningen kom när Beccas jobb fick två biljetter och svärföräldrarna vart på besök i helgen. Jag och svärfar (som också är AIK'are) tog helt enkelt på oss att leta upp denna "arena" idag söndag då BP mötte just AIK. Så, vart startar man jakten på BP? i Bromma tänker ni? Nejnej, inte alls faktiskt. slog upp just Grimsta på google maps och den vill då att jag ska åka till Vällingby... Kan det stämma verkligen. Jaja vi tog vårt pick och pack och åkte till just Vällingby och döm om vår förvåning då vi såg ett gäng svartgula på samma T-bana. Vi tog rygg på dem helt enkelt och vi hittade till slut till denna idrottsplats som de kallar hemmaarena. Det var inte mycket till "Arena" de har. Det gräs som kanske fanns där någon gång var sjukt långt borta och det går verkligen inte att spela på så dålig matta. Räknade till säkert 20 snubblingar och halkincidenter som inte alls hör hemma på en allsvensk arena. Jag har sett div 5 lag som har bättre planer och läktare.

Men det är ju så att BP inte är ett storstadslag bara för att de är från Stockholmsområdet. Här ligger "arenan" brevid en park och med kliubbhuset precis brevid. Hemmasnickrade läktare som säkert aldrig vart så här fulla som de var när AIK kom på besök. Hemmasupportrar verkar de inte ha så många och det ska det filosoferas om i ett annat inlägg som jag håller på och formulerar i mitt huvud. Något om att de måste ta ett väderstreck eller ett område och göra det till sitt eget, mer om det en annan gång.

Matchen då? AIK vann med 3-2 efter mål på övertid, inte alls rättvist egentligen då det var en typisk likamatch. Ivan Obolo gjorde ett sjukt snyggt mål och jag lyckades knäppa en bild på AIK's 1-0 mål redan efter några minuter. Där ser ni också hur fantastiskt dålig planen var.



* Jag fick en helt ny favoritspelare idag. Nr 9 i BP var fantastiskt bra och han hade en auktoritet som jag inte sett sedan de där juggarna var i Degerfors och spelade någon gång på 90-talet. Även Neboja Novakovic (med tanke på AIK) hade densamma auktoriteten. Imad Chhadeh hette han och är visst från Syrien, han såg iaf väldigt jugoslavisk ut på plan.

* Bäst i AIK var enligt matchsponsorerna Ivan Obolo (som de kallade Obola när de sprang in på plan) men det var han inte. Jorge Ortiz var riktigt bra på mitten för AIK och för mig som alltid sågat honom så var det väldigt förvånande men roligt att se.

* Martin Mutomba kommer få det väldigt jobbigt om han ska spela så varje match. Det är så galet omständigt allting. Ja, han kan dribbla vem som helt men det räcker ju inte om man tappar bollen 50% av gångerna.

* Elfsborg dominerar matchen totalt i Gefle men det står bara 1-1 nu, skulle inte förvåna mig om jävla jävle snor alla tre poängen nu på slutet. Elfsborg saknar två saker i årets allsvenska. 1. en killer som målskytt som sätter 15 baljor och 2. en riktigt ful spelare i backlinjen/innermittfältet. Ifjol hade vi Augustsson och han var alla rädda för, jag gillade det. Han håvar nu in artistmiljoner i Danmark. Och Elfsborg kryssar sig vidare in i Allsvenskan 2009.

EDIT: Fantastisk frispark av Anders Svensson avgör matchen i Gävle och Elfsborg tar alla pinnarna. Härliga tider!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback